środa, 1 stycznia 2025

"Praca z cieniem w psychologii Junga" cz. 11czyta autor: o wilku i rozmo...

 część 11-ta, a w niej: przedstawiam historię społeczności, która z powodu ataków wilka musiała zmierzyć się ze swoimi lękami i pychą. Wezwany św. Franciszek doradził im, by .... , co przyniosło harmonię i nauczyło pokory. W dalszej części części omawiam mechanizmy wewnętrznego dialogu i myślenia obrazowego. Rolę świadomości w analizie własnych myśli i emocji oraz znaczenie dialogu z wewnętrznymi „postaciami z cienia”, co pomaga w procesie samorozwoju i akceptacji ukrytych części psyche. Odnosi się to do jungowskich technik aktywnej imaginacji i amplifikacji symboli, które pomagają w lepszym zrozumieniu siebie.

piątek, 27 grudnia 2024

Praca z cieniem w psychologii C. G. Junga cz. 9: Konieczny paradoks: sta...

Podsumowanie: Praca z Cieniem na rzecz zmiany Robert omówił znaczenie pracy z cieniem w celu zmniejszenia przemocy na różnych skalach, od osobistej po globalną. Podkreślił potrzebę konstruktywnego konfliktu i skrytykował konflikt destrukcyjny, który może prowadzić do błędnego koła odwetu i zemsty. Robert wspomniał również o potencjale indywidualnej pracy, która może wpływać na grupy, społeczności i politykę. Wyraził nadzieję na zdobycie szerszej publiczności dla swojej pracy i potrzebę 1000 subskrybentów, aby uniknąć reklam. Uziemienie i paradoks ego Robert omówił koncepcję uziemienia i paradoks posiadania stabilnego, ale elastycznego ego. Użył metafory łodzi/jachtu poruszającej się po falach, aby zilustrować tę równowagę. Robert poruszył również językowe wyzwania związane z tłumaczeniem i zrozumieniem terminów „ego” i „ja” w kontekście psychologii, szczególnie w odniesieniu do pracy Carla Junga. Podkreślił trudności w dokładnym opisaniu osobistych doświadczeń i niuansów języka w odniesieniu do tych pojęć. Techniki uziemienia w pracy cienia Robert omówił znaczenie stabilnego i elastycznego uziemienia w pracy z cieniem, podkreślając potrzebę zarządzania różnymi czynnikami, takimi jak zmęczenie, jedzenie i cykl menstruacyjny. Użył greckiego mitu Odyseusza i Syren jako metafory potrzeby ustanowienia świadomości i percepcji w obliczu przytłaczających emocji i kompleksów. Robert podkreślił rolę logosów, reprezentowanych przez maszt, w utrzymaniu kontroli i znaczenie technik takich jak medytacja i uważność. Dotknął także autonomicznego układu nerwowego, wyjaśniając rolę części współczulnej i przywspółczulnej oraz potencjał szkolenia nerwu błędnego w celu regulacji systemu. Robert zakończył rekomendując aktywację przywspółczulnej części układu nerwowego jako pomocne narzędzie w pracy z cieniem. Regulacja technik autonomicznego układu nerwowego Robert omówił różne techniki regulowania autonomicznego układu nerwowego, w tym głębokie ćwiczenia oddechowe, szum i użycie dźwięku do przedłużenia wydechu. Wspomniał również o korzyściach płynących z praktyk takich jak pokłon, śpiew i medytacja oraz o znaczeniu tworzenia przestrzeni między bodźcem a reakcją. Robert podkreślał skuteczność tych technik w zarządzaniu emocjami i zmniejszaniu stresu, zachęcając uczestników do włączenia ich do codziennego życia. Praktyki głębokiego słuchania i uziemienia Robert omówił różne praktyki i filozofie, w tym praktykę głębokiego słuchania Aborygenów australijskich zwaną „pinakari”, która polega na skupieniu się na chwili obecnej i akceptacji tego, co powstaje bez oceny. Wspomniał także o praktyce dagirri, która polega na aktywnym słuchaniu otoczenia i wewnętrznych myśli. Robert podkreślał znaczenie technik uziemienia, takich jak rodzina i kariera, aby utrzymać poczucie rzeczywistości i równowagi. Odkrywanie ego, pamięci i mocy Robert omawiał pojęcie ego i jego związek z pamięcią, historią i kulturą. Podkreślił znaczenie elastyczności w naszej tożsamości i potencjał sztywności ścieżek neuronowych, jeśli wielokrotnie je wzmacniamy. Robert poruszył również ideę niezbywalnej mocy, która jest powiązana z naszym podstawowym ja i może być dostępna za pomocą różnych środków, takich jak przekonania religijne, relacje lub połączenia z naturą. Zasugerował, że zrozumienie i wykorzystanie tej mocy może być korzystne w trudnych sytuacjach. Rozmowę zakończył Robert zachęcając uczestników do wspierania jego pracy i czekania na kolejne spotkanie.

piątek, 6 grudnia 2024

"Niech pan żyje teraz pytaniami" Rilke

 Bywa, że chcemy szybko znaleźć sens, znaczenie i przekaz symbolu - ze snu, czy innych mediów (jak sztuka). Ale pośpiech bywa zgubny i ważne jest - jak doradza wielu analityków, w tym Hillman w odniesieniu do obrazów ze snów - aby pobyć, poobcować, wniknąć i przeżyć symbol/obraz. Aby jego energia oddziaływała: nieświadome/nieznane na nieświadome. Niespiesznie... bez udziału łaknącej szybkich informacji poznawczej części umysłu.

Pisał o tym, często cytowany przez jungistów poeta Rainer Maria Rilke:





wtorek, 3 grudnia 2024

"Praca z cieniem w psychologii C. G. Junga" cz. 5 czyta autor


ciąg dalszy wersji audio mojej książki pt. "Praca z cieniem w psychologii C. G. Junga" Tutaj cd o Archetypie cienia oraz wyjaśsnienia mechanizmu projekcji + cień jako pierwszy etap indywiduacji oraz zasada "puk puk" J. Campbell'a Czytam sam i nawet czasem nieco komentuję lub dodaję wstawki od siebie :) (i oczywiście gorąco zachęcam do nabywania i czytania, bo nawet minimalna integracja licznych treści z cienia z pewnością poprawi stan Świata !) ... W tym odcinku: końcówka rozdziału JAK KSZTAŁTUJE SIĘ CIEŃ oraz pierwsza część rozdziału "Cień jako archetyp" Ilustracje: slideshow z obrazów C. G. Junga zamieszczonych w jego "Czerwonej Księdze" "Konfrontacja z cieniem powoduje zrazu powstanie stanu martwej równowagi, zastoju uniemożliwiającego podejmowanie decyzji moralnych, powodującego, że przekonania stają się nieskuteczne czy wręcz niemożliwe. Wszystko staje się wątpliwe, toteż alchemicy trafnie określali ów stan mianem nigredo, tenebrositas, chaos, melancholia. Słusznie zatem uznaje się, że stan ów stanowi punkt wyjścia dla opus magnum, albowiem w rzeczy samej niepodobna wręcz odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób w tym stanie rozszczepienia i rozdarcia należałoby wyjść na spotkanie rzeczywistości." C. G. Jung „Mysterium Coniunctionis” par. 367 Pomijam większość ćwiczeń, ewentualnie je komentując lub wskazując na to, co ważne, by je wykonać lub jak przekroczyć pewne trudności. Jeśli cię zaciekawi — to śmiało kup książkę, napisz recenzję, a nawet zachęć kolegę lub koleżankę. Zalajkuj i/lub zasubskrybuj filmik (kanał), a nawet dodaj komentarz (co najmniej 8 słów dla nakarmienia algorytmu) - to pomoże szerzyć te treści ... Świadomość cienia własnego sprawia, że w mniejszym stopniu projektujemy go na innych, dzięki czemu nie tylko zmniejszamy napięcia i skłonność do przemocy tak u siebie, jak i w świecie, ale i zyskujemy większą odporność na zainfekowanie Cieniem zbiorowym ... Szybkim klikiem możesz nabyć swój egzemplarz książki znajdując się w dowolnym miejscu na świecie. tu link, gdzie możesz nabyć książkę z szybką dostawą w Amazon: amzn.eu/d/4CZEHxo zobacz też mój blog (z pleromą materiałów i wersją mp3 ;) ) : https://robertpalusinski.blogspot.com/ Cień jest nieświadomy i może być zrozumiany tylko poprzez relacje, sny i synchroniczności. Ominąć cenzurę "ego" można korzystając ze snów. Zrozumienie projekcji i percepcji Jung sugeruje, że nasza percepcja zaczyna się od projekcji własnych myśli i uczuć na zewnątrz. Nasza nieświadomość stale projektuje na środowisko i możemy odróżnić rzeczywiste obiekty od projekcji tylko rozpoznając pewne cechy. Współczesna nauka wspiera teorie Junga, a niektórzy badacze znajdują dowody na to, że nasze mózgi aktywnie tworzą rzeczywistość. Różnica między projekcją aktywną i pasywną, polega na tym, że projekcja bierna jest automatyczna i niezamierzona, taka jak zakochanie się, a projekcja aktywna związana z empatią. Eksploracja nieświadomego umysłu i projekcji Koncepcję nieświadomego umysłu i jego rola w kształtowaniu percepcji i decyzji. Robert użył rysunku z wykładu Josepha Cambela na temat Junga, aby zilustrować podział między świadomą i nieświadomą częścią psychiki. Wyjaśnił, że ego lub nasza codzienna tożsamość jest centrum indywidualnej świadomości i tworzy poczucie osobistej tożsamości. Omówił również koncepcję projekcji, w której przypisujemy nasze własne emocje lub uprzedzenia innym i jak może to być zarówno naturalny proces, jak i przeszkoda w zrozumieniu siebie. Często potrzebujemy pomocy innej osoby, aby rozpoznać i przezwyciężyć własne projekcje. Projekcja cienia i jej rola w kształtowaniu ludzkich emocji i reakcji na polityków, celebrytów i innych obcych. Ludzie często rzutują własny cień na innych, co prowadzi do silnych emocji i reakcji. Kwestia hipokryzji i dylematów moralnych, z jakimi borykają się przywódcy i duchowni, znaczenie uznania własnego cienia i radzenia sobie z nim. Archetyp Trickstera, który zakłóca codzienną rutynę i nie może być kontrolowany. Odkrywanie cienia i rozwój osobisty Cień, to części nieświadomości, która może powodować zaprzeczenie i opór. Tłumienie cienia może prowadzić do wyczerpania i depresji, ale uznanie go i integracja może uwolnić energię i doprowadzić do bardziej satysfakcjonującego życia. Robert omówił koncepcję „haka projekcyjnego” i jego rolę w kształtowaniu naszych fantazji i projekcji. Zasugerował, że jednostki powinny obserwować swoje reakcje na innych, szczególnie tych, którzy przyciągają ich uwagę i starać się zrozumieć cechy lub właściwości, które je przyciągnęły. Robert podkreślał znaczenie ciekawości, empatii i wytrwałości w zrozumieniu własnych działań oraz działań innych. Poruszył również ideę „cienia”, koncepcji w psychologii jungowskiej, która odnosi się do części naszej psychiki, którymi nie chcemy być i jak może wpływać na nasze zachowanie i interakcje z innymi. Przyswajanie aspektów cienia może czasami prowadzić do naruszenia poczucia bezpieczeństwa i obrazu naszego ego.