Arnold Mindell, będąc analitykiem jungowskim, wprowadził do psychoterapii pracę z ruchem, zauważając, że ciało i jego symptomy są odbiciem treści nieświadomych, podobnie jak sny. Odkrycie to, nazwane przez niego "śniącym ciałem", podkreśla znaczenie ruchu w odkrywaniu i przetwarzaniu treści psychicznych. Praca z ciałem i ruchem pozwala skuteczniej dotrzeć do nieświadomości niż tradycyjna terapia oparta wyłącznie na rozmowie.
Mindell zauważył, że aktywność ruchowa pozwala na pełniejsze doświadczenie siebie i sprzyja integracji różnych aspektów psychiki, w tym Cienia. WIele lat później, ego metodyka, znalazła potwierdzenie w badaniach nad mózgiem, między innymi dzięki pracom neurobiologa Shane’a O’Mary, który wskazuje, że ruch, a zwłaszcza chodzenie, ma fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania mózgu i psychiki.
O’Mara zauważył, że wyobraźnia i ruch są ściśle powiązane – aby się poruszać, najpierw musimy sobie to wyobrazić. W trakcie rzeczywistego ruchu aktywują się dodatkowe obszary mózgu, wspomagające funkcje motoryczne i orientację przestrzenną. Mindell znacznie rozszerzył to spostrzeżenie, łącząc je z psychologią jungowską i wprowadzając metaforę superpozycji psychologicznej, według której różne stany psychiczne mogą współistnieć, a ich integracja odbywa się przez doświadczenie "chodzenia po historiach" czyli dosłownie po naszych doświadczeniach (tutaj Mindell nawiązuje do fizyka R. Feynmanna).
Badania nad kulturami rdzennymi, jak plemię Kuuk Thaayorre, ukazują, jak istotny jest szósty zmysł – orientacja przestrzenna – w percepcji świata i tożsamości. Praca z kierunkami i ruchem pozwala przeorientować oraz relatywizować sytuowanie ego - jako centrum tożsamości, a dzięki temu lepiej integrować Cień zwiększając stopień integralności oraz dostępnej energii.
Doświadczenie Mindell'a oraz tysięcy terapeutów udowadnia, że proces psychoterapeutyczny nie powinien być wyłącznie intelektualny, że ciało i ruch są kluczowymi elementami w integracji i transformacji psychiki.
Robert Palusinski:
Blog Roberta Palusińskiego - psychoterapeuty, facylitatora, coach'a pracującego metodami Psychologii Zorientowanej na Proces z jednostkami, parami, rodzinami i grupami oraz szkolenia i konsulting z zarządzania projektami metodą "Dragon Dreaming" ( www.dragondreaming.pl ) !
piątek, 7 marca 2025
niedziela, 23 lutego 2025
czwartek, 6 lutego 2025
Czym jest "cień" w psychologii Jungowskiej i jak z nim pracować? Wywiad
Ciekawe pytania pomagają formułować odpowiedzi.
Polecam wywiad o cieniu :)
Polecam wywiad o cieniu :)
niedziela, 19 stycznia 2025
Numinosum, zachwyt i sztuka w: "Praca z cieniem w psychologii C. G. Jung...
A dziś publikuję odcinek szesnasty -- jakże ciekawy !
niedziela, 12 stycznia 2025
poniedziałek, 6 stycznia 2025
"Praca z cieniem w psychologii Junga" cz. 13. Czyta autor: O wewnętrznym...
O wewnętrznym krytyku, krytyce ogólnie, oporze i trudnościach pracy z cieniem !
środa, 1 stycznia 2025
"Praca z cieniem w psychologii Junga" cz. 11czyta autor: o wilku i rozmo...
część 11-ta, a w niej: przedstawiam historię społeczności, która z powodu ataków wilka musiała zmierzyć się ze swoimi lękami i pychą. Wezwany św. Franciszek doradził im, by .... , co przyniosło harmonię i nauczyło pokory.
W dalszej części części omawiam mechanizmy wewnętrznego dialogu i myślenia obrazowego. Rolę świadomości w analizie własnych myśli i emocji oraz znaczenie dialogu z wewnętrznymi „postaciami z cienia”, co pomaga w procesie samorozwoju i akceptacji ukrytych części psyche. Odnosi się to do jungowskich technik aktywnej imaginacji i amplifikacji symboli, które pomagają w lepszym zrozumieniu siebie.
wtorek, 31 grudnia 2024
piątek, 27 grudnia 2024
Praca z cieniem w psychologii C. G. Junga cz. 9: Konieczny paradoks: sta...
Podsumowanie:
Praca z Cieniem na rzecz zmiany
Robert omówił znaczenie pracy z cieniem w celu zmniejszenia przemocy na różnych skalach, od osobistej po globalną. Podkreślił potrzebę konstruktywnego konfliktu i skrytykował konflikt destrukcyjny, który może prowadzić do błędnego koła odwetu i zemsty. Robert wspomniał również o potencjale indywidualnej pracy, która może wpływać na grupy, społeczności i politykę. Wyraził nadzieję na zdobycie szerszej publiczności dla swojej pracy i potrzebę 1000 subskrybentów, aby uniknąć reklam.
Uziemienie i paradoks ego
Robert omówił koncepcję uziemienia i paradoks posiadania stabilnego, ale elastycznego ego. Użył metafory łodzi/jachtu poruszającej się po falach, aby zilustrować tę równowagę. Robert poruszył również językowe wyzwania związane z tłumaczeniem i zrozumieniem terminów „ego” i „ja” w kontekście psychologii, szczególnie w odniesieniu do pracy Carla Junga. Podkreślił trudności w dokładnym opisaniu osobistych doświadczeń i niuansów języka w odniesieniu do tych pojęć.
Techniki uziemienia w pracy cienia
Robert omówił znaczenie stabilnego i elastycznego uziemienia w pracy z cieniem, podkreślając potrzebę zarządzania różnymi czynnikami, takimi jak zmęczenie, jedzenie i cykl menstruacyjny. Użył greckiego mitu Odyseusza i Syren jako metafory potrzeby ustanowienia świadomości i percepcji w obliczu przytłaczających emocji i kompleksów. Robert podkreślił rolę logosów, reprezentowanych przez maszt, w utrzymaniu kontroli i znaczenie technik takich jak medytacja i uważność. Dotknął także autonomicznego układu nerwowego, wyjaśniając rolę części współczulnej i przywspółczulnej oraz potencjał szkolenia nerwu błędnego w celu regulacji systemu. Robert zakończył rekomendując aktywację przywspółczulnej części układu nerwowego jako pomocne narzędzie w pracy z cieniem.
Regulacja technik autonomicznego układu nerwowego
Robert omówił różne techniki regulowania autonomicznego układu nerwowego, w tym głębokie ćwiczenia oddechowe, szum i użycie dźwięku do przedłużenia wydechu. Wspomniał również o korzyściach płynących z praktyk takich jak pokłon, śpiew i medytacja oraz o znaczeniu tworzenia przestrzeni między bodźcem a reakcją. Robert podkreślał skuteczność tych technik w zarządzaniu emocjami i zmniejszaniu stresu, zachęcając uczestników do włączenia ich do codziennego życia.
Praktyki głębokiego słuchania i uziemienia
Robert omówił różne praktyki i filozofie, w tym praktykę głębokiego słuchania Aborygenów australijskich zwaną „pinakari”, która polega na skupieniu się na chwili obecnej i akceptacji tego, co powstaje bez oceny. Wspomniał także o praktyce dagirri, która polega na aktywnym słuchaniu otoczenia i wewnętrznych myśli. Robert podkreślał znaczenie technik uziemienia, takich jak rodzina i kariera, aby utrzymać poczucie rzeczywistości i równowagi.
Odkrywanie ego, pamięci i mocy
Robert omawiał pojęcie ego i jego związek z pamięcią, historią i kulturą. Podkreślił znaczenie elastyczności w naszej tożsamości i potencjał sztywności ścieżek neuronowych, jeśli wielokrotnie je wzmacniamy. Robert poruszył również ideę niezbywalnej mocy, która jest powiązana z naszym podstawowym ja i może być dostępna za pomocą różnych środków, takich jak przekonania religijne, relacje lub połączenia z naturą. Zasugerował, że zrozumienie i wykorzystanie tej mocy może być korzystne w trudnych sytuacjach. Rozmowę zakończył Robert zachęcając uczestników do wspierania jego pracy i czekania na kolejne spotkanie.
czwartek, 26 grudnia 2024
wtorek, 24 grudnia 2024
Subskrybuj:
Posty (Atom)