Wiele lat temu nauczycielka w szkole podstawowej zapytała swoją klasę: „Czym jest mit?”
Młody chłopiec, syn pary, którą dobrze znam, podniósł rękę i odpowiedział:
Nauczycielka nie zrozumiała, ale często dzieci mają więcej psychologicznej mądrości niż dorośli.
Mit jest prawdziwy – nie w zewnętrznym, fizycznym sensie, lecz jako trafny wyraz sytuacji psychologicznej, wewnętrznego stanu duszy.
Mity są jak sny. Sny są posłańcami nieświadomego umysłu. Poprzez mity nieświadomość przekazuje swoje treści i troski świadomości.
Ucząc się symbolicznego języka snów, człowiek zaczyna rozumieć, co dzieje się w jego wnętrzu na poziomie nieświadomym, a nawet odkrywa, co należy z tym zrobić. Jung pokazał, że również mity są symbolicznymi wyrazami nieświadomości. Jednak podczas gdy sen wyraża dynamikę wewnątrz jednostki, mit jest obrazem dynamiki zbiorowego umysłu społeczeństwa, kultury lub rasy.
Mit jest zbiorowym „snem” całego narodu w określonym momencie jego historii. Jakby cała populacja śniła wspólnie, a ten „sen” – mit – eksplodował w poezji, pieśniach i opowieściach.
Mit żyje nie tylko w literaturze i wyobraźni, lecz natychmiast przenika do zachowań i postaw kultury – do praktycznego, codziennego życia ludzi.
Robert A Johnson w: "We: Understanding the Psychology of Romantic Love"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za komentarz - twoja opinia/zdanie jest dla mnie ważne !