"Cień – o ile ma charakter osobowy – można przy odrobinie samokrytycyzmu przeniknąć bez większego trudu. Kiedy pojawia się on jako archetyp, natykamy się na te same trudności, co w przypadku animusa i animy; innymi słowy, o ile możliwe jest poznanie względnego zła, które tkwi w naszej naturze, o tyle spojrzenie w oczy złu absolutnemu jest doświadczeniem również rzadkim, co wstrząsającym."
[Jung dz. zeb. t. IX/2 par 14 ]
Czytając pomijam większość ćwiczeń, ewentualnie je komentując lub wskazując na to, co ważne, by je wykonać lub jak przekroczyć pewne trudności w opisywanych ćwiczeniach - dzięki komentarzom i zapytaniom prywatnym.
Jeśli cię zaciekawi — to śmiało kup książkę, napisz recenzję, a nawet zachęć kolegę lub koleżankę.
Zalajkuj i/lub zasubskrybuj filmik, a nawet dodaj komentarz - to pomoże szerzyć te treści ...
Świadomość cienia własnego sprawia, że w mniejszym stopniu projektujemy go na innych, dzięki czemu nie tylko zmniejszamy napięcia i skłonność do przemocy tak u siebie, jak i w świecie, ale i zyskujemy większą odporność na zainfekowanie Cieniem zbiorowym ...
Szybkim klikiem możesz nabyć swój egzemplarz książki znajdując się w dowolnym miejscu na świecie.
tu link, gdzie najpewniej możesz nabyć książkę z szybką dostawą: amzn.eu/d/4CZEHxo
zobacz też mój blog (z pleromą materiałów i wersją mp3 ;) ) : https://robertpalusinski.blogspot.com/
Odcinek skupia się na badaniu psychologicznych koncepcji, w tym polaryzacji, mechanizmów obronnych i ich wpływu zarówno na zachowanie jednostki, jak i społeczeństwa, szczególnie w kontekście politycznym. Omówiono badania dotyczące uzależniających reakcji na skargi i niesprawiedliwości, a także tego, w jaki sposób te doświadczenia mogą przekształcić się w ekstremalne postawy i zachowania. Zajmujemy się także badaniem jungowskich koncepcji dotyczących świadomości, rozwiązywania konfliktów i roli emocji w relacjach międzyludzkich, podkreślając znaczenie zrozumienia tych sił i zarządzania nimi zarówno w kontekście osobistym, jak i społecznym.
Streszczenie
Polaryzacja i mechanizmy obronne
Robert omawia, w jaki sposób mechanizmy obronne i dysocjacja mogą wpływać zarówno na jednostki, jak i społeczności, prowadząc do zachowań takich jak agresja i autorytaryzm. Polaryzacja jest wykorzystywana w polityce do upraszczania złożonych kwestii, a teorie spiskowe są często akceptowane jako środek zmniejszający napięcie i strach. Tworzenie alternatywnych rzeczywistości jest formą dysocjacji i mechanizmem obronnym podobnym do doświadczeń dzieciństwa ucieczki (poprzez dysocjację) z trudnych sytuacji.
Doświadczanie lub pamiętanie obrażeń lub niesprawiedliwości aktywuje te same obszary mózgu odpowiedzialne za nagrody i nawyki jak uzależnienie od substancji, potencjalnie prowadząc do pragnienia zemsty. Badania sugerują, że powtarzające się wyzwalanie tych uczuć może przekształcić żal i krzywdę w stan podobny do uzależnienia, gdzie nowa tożsamość jest budowana wokół doświadczenia bycia zranionym. Chociaż te odkrycia są nowe i wymagają dalszego potwierdzenia, mogą wyjaśniać, dlaczego niektórzy ludzie mają trudności z uwolnieniem się od krzywd lub uciekają się do przemocy.
Przytaczane badania Kimmela wyjaśniają polaryzację polityczną i skrajne postawy. Jednak również wpływ rozwarstwienia społecznego i różnic środowiskowych wpływa na to, jak ludzie postrzegają fakty polityczne i jak doświadczają różnych poziomów dobrobytu i przywilejów społecznych.
Dalej Robert omawia złożoną dynamikę nadużyć i ich następstwa. Wyjaśnia, że gniew często pojawia się u tych, którzy doświadczyli nadużyć, zaś sprawca z racji posiadanych przywilejów oraz pozycji może być nieświadomy swoich działań. Robert podkreśla znaczenie rozpoznawania i rozwiązywania tych problemów, a nie ich normalizacji. Dotyka także uzależniającej natury smutku i cierpienia, które czasami mogą przekształcić się w pragnienie zemsty.
Transformacja Światła i Ciemnych Sił
Robert omawia koncepcję sił światła i ciemności w jednostkach i społeczeństwach, podkreślając ich moc jako sił archetypowych. Podkreśla znaczenie rozwiązywania konfliktów i silnych emocji w procesach demokratycznych, rodzinach i instytucjach. Uważna praca nad konfliktami z szacunkiem i umiejętnością może prowadzić do głębszego zrozumienia i silniejszych relacji, ostatecznie przynosząc korzyści światu i ludzkości.
Oczywiście pojawia się spojrzenie na świadomość, która rodzi się i umiera z chwili na chwilę, gdy zauważamy (wcześniej) nieświadome aspekty naszej psychiki.
W analogii sali sądowej przeciwne strony reprezentują skrajne polaryzacje, a sędzia symbolizuje świadome, obserwujące ego. Odnosi się to do demokracji, która może, a nawet powinna obejmować obie skrajności.
Następny odcinek bardziej zgłębi przykład dynamiki na sali sądowej oraz co i jak można tam po_czynić dla krzewienia demokracji głębokiej i świadomości :) .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za komentarz - twoja opinia/zdanie jest dla mnie ważne !