Doświadczenia traumatyczne - jak to już pod koniec XIX wieku zaobserwował Pierre
Janet - tworzą pewne odszczepione części, które funkcjonują
autonomicznie w Psyche.
Te
części uważnie obserwował C. G. Jung (znający dobrze prace
Janet'a i Charcot ) u swoich pacjentów w klinice Burgholzli.
Nazwał je kompleksami i badał ich wpływ nie tylko na psychikę,
ale także na ciało.
Jung
zaobserwował, że każdy kompleks posiada
archetypowy rdzeń, a
jego
konstelacji (aktywizacji) zawsze towarzyszą emocje, przy
czym
silne kompleksy powstałe w wyniku traumy uruchamiają emocje na
poziomie afektu. Archetypowe mechanizmy obronne związane z traumą
odnoszą się do nieświadomych mechanizmów, których jednostki
używają, aby chronić się przed bólem i cierpieniem związanym z
traumatycznymi, a jednocześnie nieświadomymi doświadczeniami. Te
mechanizmy obronne opierają się na archetypowych wzorcach,
które są uniwersalne i wspólne dla różnych kultur oraz czasów stanowiąc jądro określonego kompleksu. Nazywam
te wzorce „archetypami” z uwagi na ich uniwersalność oraz
obecność w baśniach i mitologiach
Niektóre
archetypowe mechanizmy obronne związane z traumą można z grubsza
nazwać. Np.:
1. Bohater/ka:
Ten archetyp (wzorzec) reprezentuje potrzebę bycia silnym i odważnym w obliczu przeciwności losu. Bohater może pojawić się, gdy dana osoba ma do czynienia z traumatycznym wydarzeniem i czuje potrzebę walki lub podjęcia działań w celu ochrony siebie lub innych często za cenę samo-poświęcenia. Bohater w dorosłym życiu często obsadza rolę społecznego aktywisty.
2. Ofiara:
Ten archetyp (wzorzec) reprezentuje doświadczenie bycia bezradnym lub bezsilnym w obliczu traumatycznego wydarzenia, a później w codziennej rzeczywistości. Ofiara może pojawić się, gdy osoba czuje się przytłoczona traumą i nie jest w stanie podjąć działań, aby się chronić. Tutaj dochodzi często zjawisko zamrożenia na poziomie autonomicznego układu nerwowego.
3.
Opiekun/ka:
Ten archetyp (wzorzec) reprezentuje potrzebę opieki nad innymi, często jako sposób na uniknięcie własnego bólu i traumy (jest to czynna projekcja, dzięki której pozornie opiekujemy się nad sobą „przy pomocy” innej osoby). Opiekun może pojawić się, gdy jednostka czuje się przytłoczona własną traumą i stara się odwrócić od tego uwagę, skupiając się na potrzebach innych. [doświadczają tego często osoby dotknięte w dzieciństwie parentyfikacją].
4.
Sabotażyst/k/a:
Ten archetyp (wzorzec) reprezentuje skłonność do samo/auto-sabotażu lub podważania własnego sukcesu albo dobrego samopoczucia oraz dbania o swe zdrowie i dobrostan. Może przybierać formę prokrastynacji, unikania odpowiedzialności, destrukcyjnych wzorców w związkach czy nawet samookaleczeń. Sabotażysta może pojawić się, gdy jednostka czuje się małowartościowa lub niegodna szczęścia czy sukcesu z powodu wcześniejszych, traumatycznych doświadczeń. Tutaj ewentualna wczesna przemoc (lub jej sprawca) zostaje uwewnętrzniona i skierowana niejako przeciw jednostce.
Freud wiązał auto-sabotaż z przymusem powtarzania („repetition compulsion”), czyli nieświadomym odtwarzaniem bolesnych doświadczeń, np. osoba, która była w dzieciństwie odrzucana, może w dorosłości sabotować relacje, aby potwierdzić swoje przekonanie o byciu niekochanym.
Auto-sabotaż łączy się z syndromem oszusta (impostor syndrome). Osoby doświadczające "zespołu oszusta" czują, że nie zasługują na sukces, nie wierzą w jego realność oraz możliwą realizację i nieświadomie podkopują swoje osiągnięcia.
5.
Buntownik/Buntowniczka:
Ten archetyp (wzorzec) reprezentuje tendencję do opierania się autorytetom lub normom społecznym jako sposób na potwierdzenie własnej niezależności i autonomii. Buntownik może pojawić się, gdy jednostka czuje się uciskana lub kontrolowana przez traumatyczne doświadczenia, wydarzenia je przypominające lub przez innych w jej życiu. Tzw. „zaburzenie” (jak ja nie lubię tych terminów) lub zachowanie buntowniczo-opozycyjne często diagnozowane (oraz „leczone”) u dzieci i młodzieży może być właśnie efektem autonomicznie i nieświadomie funkcjonujących obron wynikających z doświadczeń traumatycznych ...
Należy zauważyć, że opisane, archetypowe mechanizmy obronne są z reguły nieświadome, raczej automatyczne będąc reakcjami kompleksu (lub jakiejś „części” osoby) na takie wydarzenie, które nieświadomie przypomina dawną sytuację traumatyczną. Rozpoznanie tych wzorców i praca nad zrozumieniem oraz przetworzeniem traumatycznych doświadczeń może pomóc jednostkom transformować te mechanizmy obronne (nazwane przez D. Kalscheda "archetypowymi obronami Jaźni") oraz przejść do uzdrowienia i/lub powrotu do zdrowia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za komentarz - twoja opinia/zdanie jest dla mnie ważne !