czwartek, 6 sierpnia 2020

Praktyczne zastosowanie teorii poliwagalnej w terapii i w życiu

[Warsztat online]
piątek 11 września w godz. 19 - 22
sobota 12 września w godz. 19 - 22
niedziela 13 września w godz. 19 - 22
poniedziałek 14 września w godz. 19 - 22


UWAGA: nie musisz być obecna/y przez cały czas: dla uczestników wszystkie materiały w formie skryptów, ćwiczeń i video będą dostępne przez miesiąc po zakończeniu warsztatu.



Teoria Poliwagalna (TP) (sformułowana przez prof. Stephena Porges'a w 1994 r.), dzięki odkryciu organizujących zasad hierarchii, neurocepcji i współregulacji, zrewolucjonizowała rozumienie funkcjonowania autonomicznego układu nerwowego - układu, który dba o nasze poczucie bezpieczeństwa i fizyczno-psychiczną równowagę organizmu.
Sama teoria, jej neurologiczne podstawy oraz wynikająca z niej praktyka sprawiła, że zyskaliśmy konkretne narzędzie - przewodnik po neurofizjologicznych procesach mobilizacji/aktywności, załamania/znieruchomienia (dysocjacja, reakcja "zamrożenia") oraz - przede wszystkim - zaangażowania społecznego, kontaktów, wzajemnego rozumienia, empatii, współczucia i budowania trwałych, zrównoważonych relacji. Dzięki niej potrafimy lepiej rozumieć nasze zachowania najczęściej wynikające z wczesnych reakcji adaptacyjnych ukierunkowanych na przeżycie i przetrwanie w niesprzyjających warunkach.

W poniższym filmie opowiadam o zasadach teorii poliwagalnej S. Porges'a, co i jak działa, o funkcjach i ważności autonomicznego układu nerwowego oraz roli nerwu błędnego w regulacji naszych stanów emocjonalnych.



Autonomiczny układ nerwowy współtworzy i "rzeźbi" nasze doświadczenia, gdy chodzi o podstawowe poczucie bezpieczeństwa, a także wpływa na naszą zdolność tworzenia oraz utrzymywania związków, relacji i więzi ("mózg społeczny"). Może nas "zamykać" przed kontaktami z ludźmi i światem lub "otwierać" na głębsze relacje. Autonomiczny układ nerwowy działa poza obszarem świadomości - lub raczej poniżej świadomości; nieustannie automatycznie ocenia i bada potencjalne zagrożenie, szacuje stopień poczucia bezpieczeństwa i możliwe ryzyko oraz inicjuje (lub blokuje) działania, które pomagają radzić sobie z wyzwaniami codziennego życia.

Różne trudne oraz traumatyczne doświadczenia przerywają albo uszkadzają zrównoważony, naturalny rozwój samo-regulacji układu nerwowego. Pod wpływem doświadczeń traumatycznych tworzą się autonomiczne wzorce ochrony (wzorce reakcji), które zastępują reakcje adekwatne, odpowiednie do nowych sytuacji jak również "rzeźbią" nasz wzorzec wchodzenia w relacje z ludźmi, ważnymi obiektami i światem.

Stosując podejście "poliwagalne" (TP), przede wszystkim kładziemy nacisk na stworzenie (lub od-tworzenie) poczucia bezpieczeństwa zwracając się bezpośrednio do układu nerwowego - czyli na poziomie fizjologicznym. Dopiero po uzyskaniu wystarczającego stopnia poczucia bezpieczeństwa na poziomie układu nerwowego otwiera się przestrzeń pozwalająca zaistnieć bliskości (np. w terapii), bliskich relacji oraz jakakolwiek możliwość zmiany dotychczasowych (najczęściej nieadekwatnych) sposobów postępowania i nie/radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
Dzięki temu minimalizuje się ewentualność nieświadomego retraumatyzowania zarówno w relacji terapeutycznej, jak i we wszelkich pozostałych kontaktach z innymi osobami.

Jak to działa?

Po pierwsze ważna jest wstępna edukacja (wiedza o tym jak funkcjonuje nasz układ nerwowy)
oraz
Po drugie - wykonujemy konkretne, ćwiczenia od stosunkowo prostych do zaawansowanych + pokaz online prowadzenia sesji !

To sprawia, że zyskujemy znacznie większe, zgodne z naszą wolą i zamiarami możliwości powrotu do stanu poczucia bezpieczeństwa oraz dobrowolnego wychodzenia ze "strefy komfortu", gdy to jest potrzebne. Dzięki temu możemy doświadczać trudnych sytuacji, emocji, afektów, relacji itd. bez mrożącego efektu nadmiernej aktywacji niekorzystnych lub "zalewających" emocji lub stresu. Dzięki takiemu podejściu znacznie łatwiej jest rozluźniać (i eliminować) nawykowe wzorce reakcji oraz odnajdywać pewność i poczucie bezpieczeństwa w sytuacjach związanych z działaniem, zaangażowaniem, stresem - w tym także w relacjach z innymi (w tym w takich relacjach, gdzie wcześniej odczuwaliśmy zagrożenie, były trudne lub ich unikaliśmy).

Terapia poliwagalna (TP) może być częścią (jednym z narzędzi) lub całością oddziaływań terapeutycznych.

Podczas warsztatu będziemy wdrażać i praktykować ćwiczenia, które wpływają na lepszą regulację układu nerwowego i pozwalają na trwałą re-adaptację autonomicznego układu nerwowego w kierunku doświadczania poczucia bezpieczeństwa, relacji, związków oraz ze światem szczególnie w tych obszarach, gdzie do tej pory występowały poważne trudności (np. stres, wstyd, nieśmiałość, strach lub wycofanie).

Uczestnicy poznają teoretyczne podstawy Terapii Poliwagalnej, a następnie doświadczalnie zastosują teorię w praktyce.

Warsztat został przygotowany i będzie przydatny dla każdej osoby, która w swym życiu doświadcza zbyt wielu napięć oraz takich trudności, z którymi nie potrafi sobie poradzić lub radzi sobie z wielkim trudem - włącznie z lękiem, zaburzeniami odżywiania czy tendencjami do uzależnień.

Warsztat jest skierowany do terapeutów, coachów, pedagogów, rodziców itp., ale także dla każdej osoby, która w swym życiu doświadcza zbyt wielu napięć i/lub takich trudności, z którymi nie potrafi sobie poradzić.


Kiedy:
piątek 11 września w godz. 19 - 22
sobota 12 września w godz. 19 - 22
niedziela 13 września w godz. 19 - 22
poniedziałek 14 września w godz. 19 - 22


Gdzie: On Line (!) - szczegóły dla uczestników.
UWAGA: nie musisz być obecna/y przez cały czas - dla uczestników wszystkie materiały w formie skryptów i video będą dostępne przez miesiąc po zakończeniu warsztatu każdorazowo od następnego dnia rano po zajęciach wieczornych.

Ze względu na RODO - konieczne jest wypełnienie formularza ! - LINK: https://forms.gle/HYeptMXSCTgd5mYj8

Koszt udziału: - 490 pln
[można wpłacić w 2 ratach: 200 + 290 - powiadom mnie o tym!]
Warsztat On_Line (!) - szczegóły techniczne dla zainteresowanych.

Wpłaty:
Jungpress Robert Palusiński
z dopiskiem: "poliwagalna online wrzesień" + twój email
konto:
35 1140 2004 0000 3402 7909 8219

Kontakt - Robert Palusiński
wydawnictwojungpress@gmail.com
Telefon - 505476964

Prowadzący: Robert Palusiński
po 5 letnim szkoleniu w Zurychu i Polsce, w 2003 r. uzyskałem uprawnienia do prowadzenie psychoterapii i pracy z grupami w nurcie Psychologii Zorientowanej na Proces.
Jestem także fanem "dziadka" mojej modalności - która wywodzi się z analizy jungowskiej - i stosuję podejście Junga w terapii.
Praktycznego zastosowania terapii poliwagalnej uczę się od Deb Dany - bliskiej współpracowniczki S. Porges'a (współautorki jego książki "Clinical Application of the Polyvagal Theory" ) i z powodzeniem wprowadzam te założenia oraz techniki od 2018 r. w mojej praktyce.
W latach 2019/2020 przeszkoliłem ok. 300 osób z całej Polski w zakresie podstaw praktycznego zastosowania teorii poliwagalnej w codziennym życiu oraz w terapii.

OPINIE o tym warsztacie, który odbył się w maju 2020


Dzień

dobry Robercie. Bardzo dziekuje za Twoje szkolenie. Zrealizowało ono dl a mnie głęboka potrzebę przynależności do grupy i szerszego kontekstu. Przeżywałam je w zbalansowany sposób. W rownowadze pomiędzy kanapa a aktywnością Ja pracuje głównie w obszarze zdrowia i Life Work Balance wiec dla mnie ta, wiedzą plus jej praktyczne zastosowania w pracy terapeutycznej lub szkoleniowej wydają się być bardzo pomocne. Widzę też, wiele połączeń lub odbić z praktyka SExperiencing, elementami Trauma Compassion.  Zatem wzbogacające  dla, warsztatu pracy który jest moim udziałem.. W procesie osobistym wiele obrazów w marzeniach sennych. Wczoraj przesiadłam się mało wygod ego miejsca na przodzie samolotu do miejsca w jego środku gdzie znalazłam się w dużym wygodnym łóżku z kocykiem. Dziś zaś śniłam że z mojego podwórka wyjeżdża wiele ciężarówek że śmieciami... Pomimo pozornie lekkiego dotknięcia poruszenie w duszy jak widać... niemałe... Pozdrawiam. Ania Staszek 


dziękuję Robercie za całe szkolenie, z bonusy. Moje wrażenie.... Zapisując się na szkolenie nie wiedziałam o co chodzi z nerwem błędnym, to był impuls aby zapisac się i skorzystac z tego warsztatu. Kupiłam książkę, zaczęłam czytać...nie dla mnie te akademickie podręczniki, więc obejrzałam Twój live i przeczytałam wywiad polecaony przez Ciebie. W sobotę czułam się dziwnie i nieco niepasująca do tych Pań psycholożek (ja dopiero studiuje psychologię), onieśmielona ich i Twoja wiedzą. Pierwsze ćwiczenie w parze i dostałam od kobiety z którą byłam konkretne narzędzie do pracy (Hala, dziękuję).. Pierwsza przerwa obiadowa a ja już na spacerze w głowie międliłam, która to gałąź nerwu błędnego do mnie "gada". Dalsza częśc w sobotę coraz bardziej utwierdzała mnie, że to była fantastyczna decyzja. W niedzielę zacżęłam zajęcia czując w sobie i współczulny i społeczny błędny.  I kolejne spotkania w "pokojach", kolejne odkrycia innych i siebie. Koniec warsztatu a ja... w tańcu wywaliłam wszystko co we mnie narosło i przemówiło. I tak oto warsztat z intuicji wybrany stał się kompendium wiedzy na temat nerwu błędnego. I oto ja, ta bardziej duchowa i czująca, pracująca z ciałem (masaż lomi lomi)  mam konkretne dane na temat tego co czułam i "wiedziałam ot tak". Układa mi się to nadal w głowie. To był warsztat pełen inspiracji. Dziękuję. Tak, wykorzystam tę wiedze i podzielę się nią na forum mojej grupy studenckiej, a może i uczelni. Dziekuję.

Pozdrawiam serdecznie

Aneta Skrzypczak

Robercie,

dziękuję za wspaniałe weekendowe szkolenie, wciąż jestem pod wrażeniem. Postaram się napisać dłuższą opinię

Asia Rabczuk


Robercie chcę jeszcze podziękować za szkolenie i zdobytą od Ciebie wiedzę i doświadczenie. Łączy mi się to z moją wiedzą i bardzo kompatybilnie pasuje do pracy z pacjentami. Jestem psychoterapeutą systemowym, natomiast bardzo lubię pracę z osobami z doświadczeniem traum, widzę w tym nadzieję, możliwość dobrego i pełnego życia dalej. Zaczynałam szkolenie z traum w instytucie niemieckim  DeGPT (Deutschsprachige Gesellschaft für Psychotraumatologie), a wiedza zdobyta u Ciebie jest z tym spójna. Może na przyszłość warto pomyśleć o grupach bardziej jednolitych w doświadczeniu.Myślę, że praca ze specjalistami w jednej grupie z ludźmi po odbytej już pracy własnej, a szkolących się w kontekście pracy psychoterapeutycznej pozwoli na intensywniejsze zgłębianie tematu.  Jeszcze raz dziękuję i serdecznie pozdrawiam Małgorzata Kulczyńska

Warsztat oceniam jako bardzo interesujący i wzbogacający! Łączył w sobie zarówno podstawę merytoryczną, jak informacje praktyczne. Robert- jako prowadzący jest otwarty i wspierający. Bardzo dobrze zainwestowany czas :) Polecam!

Pozdrawiam

Beata Kubiak

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz - twoja opinia/zdanie jest dla mnie ważne !