wtorek, 10 października 2023

"Praca z Cieniem w analizie jungowskiej", czyli moja nowa książka

się tworzy ....

a tu parę słów: Czym jest Cień?

Cień, w terminologii psychologii Carla Gustawa Junga, to obszar naszej psychiki, który zawiera te części nas samych, które wskutek licznych interakcji zostały wyparte, ukryte i nieświadome. Praca z Cieniem jest procesem samopoznania i "dogadywania się" z tymi aspektami naszej osobowości. Niektóre z nich mogą być dla nas bolesne, wstydliwe lub trudne do zaakceptowania. Poniżej znajdziesz kroki, które pomogą Ci zacząć pracę z Cieniem.

Krok 1: Świadomość

Pierwszym krokiem w pracy z Cieniem jest stworzenie świadomości. Przestrzeni pomiędzy tym co doświadcza jako "ja", swoją tożsamość, a "innym" ...

Obejmuje to refleksję nad emocjami, myślami i zachowaniami oraz próbę zrozumienia, dlaczego reagujemy w określony sposób w różnych sytuacjach.

Krok 2: Samopoznanie

Następnym krokiem jest zbadanie historii swojego życia i zidentyfikowanie wydarzeń lub doświadczeń, które mogły przyczynić się dotworzenia Cienia. Np.:

  • Kiedy po raz pierwszy poczułem/łam się tak, jak teraz?
  • Jakie wydarzenia lub relacje z innymi mogły wpłynąć na moje reakcje i zachowania?

Krok 3: Identyfikacja Cienia

Jak się objawia mój cień? Jakie są jego aspekty?

Krok 4: Akceptacja i Integracja

Praca z Cieniem nie polega na pozbywaniu się negatywnych aspektów, ale na ich akceptacji i ewentualnej integracji z całą osobowością. To oznacza, że ​​warto nauczyć się akceptować te cechy i zachowania jako część siebie.

Krok 6: Dziennik Pracy z Cieniem

Dziennik jest przydatnym narzędziem w pracy z Cieniem. Prowadzenie dziennika pozwola śledzić postępy, rozumieć reakcje i rejestrować przemyślenia czy wglądy na temat Cienia. Przykładowe pytania do dziennika:

  • Jakie emocje towarzyszyły moim reakcjom w dzisiejszej sytuacji?
  • Czy rozpoznałem/łam jakieś specyficzne i nieznane myśli lub przekonania?
  • Czy i jakie kroki mógłbym podjąć, aby zaakceptować i zasymilować te aspekty Cienia?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz - twoja opinia/zdanie jest dla mnie ważne !