Jest czarny protest i strajk.
Przebrała się miarka i cierpliwość jest skończona.
Obecny protest przeciw projektowanej ustawie dotyczącej kobiet oraz ich macierzyństwa jest sygnałem sprzeciwu wobec całej masy niegodziwości jakich od długich lat doświadczają kobiety w naszym kraju.
Niegodziwości pokazywanych palcem organizacji kobiecych, dziennikarek, rzeczniczek i rzeczników, lecz niestety widzianych jedynie chwilowo, przelotnie, głównie, kiedy pojawia się jakaś Europejska komisja.
Ja widzę w tym słuszną wściekłość, furię, a nie tylko gniew.
I dobrze, bo inaczej nie dociera. Przetransformowana wściekłość jest wielką i pozytywną mocą asertywności, stawiania granic i skutecznej obrony.
Ten krótki teledysk oddaje moim zdaniem wyraz tej własnie energii:
#czarnyprotest from Angela Cekin on Vimeo.
Ponad
13 lat temu przełożyłem na j. polski i jednocześnie namówiłem
kolegę-wydawcę do wydrukowania książki amerykańskiej analityczki
jungowskiej Lindy Schierse Leonard pt.: „Zraniona kobieta”.
Książka
jest wciąż i wciąż aktualna i serdecznie polecam wam fragmenty o
wściekłości wyciągnięte z pamięci twardego dysku …
(największą
nagrodą dla mnie były podziękowania pewnej kobiety za sprawienie,
że ta książka jest dostępna w języku polskim)
Powiedz
tym zacnym,
światowym
mężczyznom,
że
nim będą mogli spojrzeć ci w oczy
muszą zebrać
muszą zebrać
dojrzałe
grona twej nienawiści
i
zaorać pole furii
Cecil BØDKER
Wściekłość
może uwolnić zranioną kobietę ponieważ rana w swym centrum jest
kłująca i piekąca. Niektóre kobiety wypierają związany z tym
ból i gniew. Wówczas gniew zwraca się do wnętrza, przeobrażając
się w choroby ciała lub w depresyjne, samobójcze myśli, które
paraliżują życie i kreatywność. Inne kobiety pozwalają ujawnić
się wściekłości, lecz niszczą przez to związki z ludźmi. Ich
własny ból rani innych. Bez względu na to, w którą stronę
zostanie skierowana wściekłość, nie posiada ani celu, ani formy i
jest wybuchowa. Zawiera jednak potężną energię, która
wykorzystana pozytywnie, może uwolnić kobiecy potencjał.
Wściekłość może okazać się decydującą siłą w procesie
rehabilitacji ojca i transformacji kobiecości. (...)
Wściekły
rudy koń (ze snu) symbolizował dziką, nie ukierunkowaną energię,
zaś śniąca była nią przerażona.
Ten
strach przed wściekłością jest wspólną cechą wielu kobiet.
Jeśli jej ojca porywała wściekłość, to córka pozostaje z
problemem nie zintegrowanego gniewu ojca. Jej udziałem były
doświadczenia niekontrolowanych, budzących przerażenie wybuchów.
Wściekłość ojca może być także tłumiona: albo w sposób
pasywny, pozbawiony asertywności, albo wskutek sztywnej
samokontroli. W żadnym z tych przypadków nie występuje właściwy
wzór postępowania z gniewem. Ani stłumienie wściekłości, ani
niekontrolowane wybuchy nie mogą efektywnie wyrażać pełni mocy
oraz energii tej emocji. Ojciec, który gubi się we wściekłości,
zdradza archetyp ojca w takim samym stopniu, w jakim zostaje
zaburzony porządek, stabilizacja i zaufanie do świata. Zagrożony
zostaje również stosunek kobiety do seksualności i twórczych sił
nieświadomości. Inne oraz nieznane
często budzą raczej strach niż fascynację. Twórcza energia,
która emanuje z seksualności oraz z kontaktu z tajemniczymi
zagadkami, budzi podejrzenia i wytwarza paraliż. Co więcej, jeśli
wściekłość ojca była w doświadczeniu kobiety patologiczna, to
często podejrzewa ona, że jej własna wściekłość jest również
patologiczna. Żeby z kolei uniknąć konfrontacji z tą potężną i
prawdopodobnie patologiczną mocą, taka kobieta często maskuje
swoją wściekłość.
Wściekłość
można zamaskować na wiele sposobów. Jeden z nich to uzależnienia.
Gdy ktoś jest pijany, to może ujawnić wściekłość, jednak
dzieje się to bez świadomej i odpowiedzialnej akceptacji tej
emocji. Przejadanie się może być kolejnym sposobem na rozrzucanie
dookoła siebie własnej wagi. Wściekłość często ukrywa się
w ciele. Wiele kobiet cierpi z powodu hipochondrii, doświadczając
fizycznej słabości i chorób, które w rzeczywistości zasłaniają
uwięzioną energię. Bóle głowy, pleców, wrzody, kłopoty z
jelitem grubym i żołądkiem często znikają, kiedy zaakceptuje się
gniew. Depresja, stan w którym wydaje się zanikać cała energia
człowieka, jest kolejnym fortelem wściekłości. Napady strachu
często stanowią przykrywkę dla gniewu, który pozostawia daną
osobę trzęsącą się z bezradności. Tendencje samobójcze
skrywają morderczy gniew skierowany przeciw sobie, a w formie
emocjonalnego szantażu ukrywają gniew w stosunku do innych. Wiele
kobiet ukrywa swą wściekłość stosując seksualne uwodzenia i/lub
odrzucenie. Niektóre prowokują gniew u innych osób, pozwalając,
by zamiast nich ktoś inny go wyrażał. Gorzka, cyniczna postawa,
która streszcza się w słowach, że mężczyzna jest tyle wart,
ile jego konto jest rodzajem gniewnego odwetu za usytuowanie
kobiet w pozycji zależnej. To wiąże się z przymusem robienia
zakupów i wydawaniem pieniędzy angażującym czas i energię.
Obsesyjne poczucie winy także kryje w sobie wściekłość, gdyż
jest podobne do nieustannego wymierzania sobie kary. Kolejny sposób
maskowania gniewu wiedzie przez postawę wszystkowiedzącej,
która onieśmiela innych. Często towarzyszy tej postawie wyrażanie
krytyki, która nie jest emocjonalnie adekwatna do sprawy i stawia
osobę krytykowaną w beznadziejnym położeniu. Męczennictwo,
ascetyzm, purytańska etyka pracy, duma z własnego poczucia
obowiązku i odpowiedzialności, mogą również być sposobami
ukrywania gniewu. Podobnie może być z bezczelną, przekonaną o
swoich racjach postawą, która oznajmia: "Jestem, jaka
jestem", będąc jednocześnie przepełnioną obawami związanymi
z ryzykiem okazania wrażliwości.
Kobiety-puelle
będą się raczej obawiać ognistego gniewu płynącego z własnej
stanowczości. Tak często docierały do granic własnych możliwości
uspokajając innych, dostosowując się i kryjąc gniew pod maską
miłej powierzchowności. ... Jednak gniew i tak pojawiał się w
którejś z wymienionych form. Kiedy mijał, czuły się odseparowane
od samych siebie, a także oszukane. Oddając swoją energię innym,
słabną i tracą własne centrum, czują się pozbawione sił i
bezradne. Wściekłość może być także tłumiona pod zbroją
Amazonki, która wydaje się być postacią silną i tworzy
mur pomiędzy sobą a innymi. Ale pozytywna moc wściekłości
zostaje stracona, ponieważ zbroja zagradza jej drogę. W obu
przypadkach wściekłość musi zostać rozpoznana i uwolniona, zanim
będzie można ją przekształcić. (…)
W
baśni „Żabi król” dokonuje się transformacja, ponieważ
księżniczka bierze w końcu odpowiedzialność za swe kobiece
uczucia i je wyraża. W akcie wściekłości wybawia żabę i
przekształca ją w księcia. Kiedy domaga się swych praw i rzuca
żabą o ścianę, żaba staje się jej ukochanym. A zatem możliwość
bliskiego związku współgra z wyrażaniem wściekłości.
Współczesne
kobiety muszą to robić nie tylko w życiu osobistym, ale także na
poziomie kulturowym. W dzisiejszych czasach wiele kobiet jest
rozgniewanych faktem, że kobiece wartości są poniżane. Kobiety
muszą stanowczo domagać się swoich praw, które wypływają z ich
kobiecego doświadczenia, a to może owocować wybuchami gniewu.
Niektóre “kulturowe żaby” (zbiorowe projekcje i przesądy)
muszą zostać ciśnięte o ścianę. Jednak ekspresja gniewu nie
może wyrażać wyłącznie siły, lecz powinna być także
uformowana i efektywnie ukierunkowana. Świadomość własnej energii
oraz umiejętność jej stosowania może z kolei powstrzymać kobiety
od składania fałszywych obietnic, które utrzymują je w
bezradności. Ucząc się obcować ze swoją wściekłością,
kobiety mogą podnieść poziom świadomości związanej z
nierozpoznaną wściekłością kolektywną, która w swej skrajnej
postaci prowadzi do wojen i prześladowań.
„Żabi
król” jest opowieścią o nagłym pojawieniu się gniewu, gniewu,
który może być początkiem świadomości. Kiedy jednak kobiety
zaczynają być świadome swego gniewu, to odpowiedzialność wymaga,
aby nadać mu formę i kształt.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za komentarz - twoja opinia/zdanie jest dla mnie ważne !