JĘZYK SNÓW - poznawanie, wprowadzanie w życie oraz ich ucieleśnienie (nowość !)


JĘZYK SNÓW a Proces indywiduacji: 
poznawanie, integracja, podążanie oraz wprowadzanie w życie i doświadczanie snów w ciele (szkolenie online!) 


To już 12-ta edycja tego szkolenia !

8 – tygodniowe szkolenie w ujęciu jungowskim z elementami psychologii archetypowej oraz zorientowanej na proces
NOWOŚCI:
1. badamy zmiany, jakie zaszły po 8 tyg. szkolenia!
2. dodajemy technikę ukorzeniania części ze snu w ciele 

(tryb on-line: 8 x 2godz. – łącznie 16 godz. + zadania domowe + dyskusja oraz sny w tygodniu na grupie FB ! )

POCZĄTEK: 17 październik 2023

Prowadzący:
Robert Palusiński psychoterapeuta z ponad 25-letnim doświadczeniem w pracy ze snami i ludźmi …


Język symboliczny to jedyny język obcy, który każdy z nas musi poznać. Zrozumienie go pozwala zetknąć się z najistotniejszym źródłem mądrości: mitem, a także z głębszymi warstwami naszej własnej osobowości. W dogłębny sposób pomaga to w zrozumieniu podstaw specyficznie ludzkiego doświadczenia, wspólnego całej ludzkości tak pod względem treści, jak i charakteru.”

Erich Fromm


W żydowskiej tradycji Talmudu powiada się, że: „Sen, którego nie objaśniamy, jest jak list, którego nie czytamy”. Jeśli jednak nie rozumiemy języka, w którym napisano list, to nie dowiemy się o czym on mówi!

Czy zastanawiałeś/aś się skąd biorą się sny?

Dlaczego takie, a nie inne sny oraz cudowne bądź straszne postaci przychodzą do Ciebie akurat tej a nie innej nocy?

Co lub kto stoi za Twoim „nocnym kinem”? KTO reżyseruje i TWORZY SNY? 

A może zastanawiasz się dlaczego czasem pamiętasz sny a czasem - przez bardzo długi okres nic Ci się rano nie przypomina?



Sen jest informacją przychodzącą w postaci obrazów, symboli i odczuć, które często bywają niejednoznaczne. Rozszyfrowanie snu może pomóc w zrozumieniu siebie, poznaniu motywów działania,  podejmowaniu decyzji, ujawnieniu potencjału. Jest to również droga przekraczania blokad i ograniczeń. Zrozumienie marzeń sennych bywa jednak kłopotliwe i trudno dostępne, gdyż sny mówią o tym, o czym świadomie nie wiemy, a nawet nie chcemy wiedzieć!

By dotrzeć do faktycznego znaczenia snu oraz odkodować informację za nim płynącą, stosuje się szereg metod wspomagających ten proces.

Symbolika snów jest bardzo indywidualna, a ich mądrość tak wielka, że kiedy w analizie jungowskiej pracuje się wyłącznie nad snami, osiąga się zdumiewające i spektakularne efekty w rozwiązywaniu problemów na poziomie codziennej (zwyczajnej) rzeczywistości. Dotyczy to także nerwic oraz innych trudności zgłaszanych psychoterapeutom.

Marie-Louise von Franz, psychoterapeutka i współpracownica C. G. Junga, powiada otwarcie, że w przypadku większości problemów wystarczy odkryć znaczenie snów, posłuchać wewnętrznego głosu i podążać za nim. Jednak to tylko pozornie wydaje się łatwe. W rzeczywistości prawidłowa interpretacja musi spełniać kilka, niezbędnych warunków, których nie znajdziesz w żadnych sennikach ani poradach zamieszczanych w czasopismach. Potrzebna jest praktyka i doświadczenie - bo sen zawsze opowiada o tym, o czym nie wiemy lub nie chcemy wiedzieć o sobie !


Jak?
Będziemy się spotykać w grupie "na żywo", przez 8 kolejnych wtorków (oprócz 31 października !) wieczorami w godz  20:00 – 22:00 w grupie on-line na platformie „zoom”, co daje możliwość interaktywnego współuczestniczenia, równoległego widzenia i słyszenia się na dowolnym urządzeniu.
Jeśli nie będziesz obecny/a w danym terminie, coś ci „wypadnie” – to treść kursu oraz materiały będą dla ciebie dostępne (do pobrania) TAK, aby można korzystać w dowolnym czasie i miejscu !
Zatem możesz zacząć i dołączyć do kursu nawet nieco później .

Kiedy?
Zaczynamy we wtorek 17 października 2023 - a ostatnie spotkanie będzie 13 grudnia 2023

Co i jak na tym szkoleniu?

Każde spotkanie będzie trwać 2 godziny – pierwsze pół godziny - do godziny zostanie przeznaczone na inspirujący wykład - wprowadzenie, a także konkretne instrukcje i przykłady pracy, czasem pokaz - prezentację ćwiczenia lub jednej z metod pracy ze snem.
Z kolei dalsza część, to praca z konkretnymi snami (czasem w grupie - częściej w parach, czasem z jedną osobą w grupie) oraz pytania i odpowiedzi. Tu również (oraz na tajnej grupie FB!) znajdzie się miejsce na porady w przypadku jakichkolwiek trudności.
Wydarzenie będzie inter-aktywne. Tematy i zagadnienia są tak przygotowane, że nawet najwięksi laicy mogą bardzo wiele skorzystać a fachowcy dowiedzieć się nowych rzeczy!
ZOstanie stworzona także "tajna" grupa FB -  do bieżącej wymiany, dzielenia się snami pomiędzy spotkaniami !

Ogólny plan 8 spotkań:
[UWAGA -  skupiamy się maksymalnie na praktyce, zatem będzie  mniej teorii/wykładów ! Będzie lista lektur i materiały do czytania/oglądania :) ]

GŁÓWNY CEL:
  • Co i jak sny opowiadają o naszych wewnętrznych procesach - a zwłaszcza o procesie indywiduacji jednostki.
  • Czy i jak się to uda/je wprowadzać w życie ?
  • Czy i jak można je zintegrować oraz ucieleśnić !
  • Czy i jak integrowane aspekty i treści ze snów wpływają na moje codzienne życie?

przygotowałem ogólny/wstępny zarys - choć nie musimy się go trzymać LUB niekoniecznie w tej kolejności (!) - gdyż proces jednostek i całej grupy będzie najważniejszy !!!

  1.  Podstawowe pojęcia psychologii jungowskiej i archetypowej. Przystępnie ! Wraz z zastosowaniem w praktyce
  2.  Natura śnienia i snów oraz jungowskie, archetypowe (oraz podobne) podejście do snów
  3.  Sny jako (potencjalne) narzędzie diagnostyczne i uzdrawiające. Doświadczanie snu w ciele - jako najskuteczniejsza metoda integracji.
  4.  Techniki, metody i procedury pracy ze snami
  5.  Obraz "ego" (w rozumieniu jungowskim i podobnym)  oraz inne kompleksy/części psyche w snach. Czy i jak są obecne TAKŻE w życiu "na jawie".
  6.  Śnienie "na jawie" + popularne motywy w snach oraz archetypy
  7.  Sny a proces indywiduacji. Po co są sny? Jak nam "idzie" prace ze snami?
  8.  Samodzielna praca nad snami ... Mierzenie i ewaluacja osiągnięć, doświadczeń i zdobytych umiejętności oraz wiedzy.

Łączny zakres szkolenie: 16 godzin.
Koszt całości: 800 zł (50 zł/godzinę zegarową) przy płatności jednorazowej [możliwość wpłat ratalnych = 4x220zł]
Płatność:  Wydawnictwo JUNGPRESS - Robert Palusiński
58 1140 2004 0000 3402 7990 1838
w przelewie przoszę podać swój email oraz dopisek "JĘZYK SNÓW jesień 2023"

Marzenie senne to część rzeczywistości. Pochodzenie snu jest osobiste, lecz niejasne, jego znaczenie jest brzemienne, aczkolwiek niepewne, zaś los snu w świecie jawy spoczywa w naszych rękach. Jeśli traktujemy go z szacunkiem i troską, to posłuży nam na wiele sposobów. Jeśli pominiemy sen, to on i tak nami pokieruje, dokonując alchemicznych przekształceń w głębi psyche, poszukując tego samego celu indywiduacji z, lub bez świadomej pomocy.
Sny to tajemnicze istoty. Są niczym listy od nieznanego przyjaciela, który jest troskliwy, a zarazem obiektywny. Pismo i język tych listów bywają czasami niejasne, ale nigdy nie ma najmniejszej wątpliwości co do gruntownej troski o nasze ostateczne dobro, które może się różnić od dobrego samopoczucia, które naszym zdaniem wydaje się być celem.
Niezbędna jest pokora. Żadne marzenie senne nigdy nie zostało w pełni zrozumiane; przyszłe wydarzenia i kolejne sny mogą modyfikować to, co zdawało się być doskonale pełną interpretacją. Zawsze musimy mieć na uwadze tajemniczą naturę snów, które istnieją na obrzeżach pojmowania naszego mózgu i umysłu, życia świadomego i nieświadomego, osobistego oraz transpersonalnego.”
James A. Hall – analityk jungowski


Kiedy żyjesz bliżej źródła snów, to czujesz i pojmujesz, że twoje codzienne życie wyrasta z tego, co nosi nazwę problemów i symptomów. Kiedy poznajesz Śnienie, które jest podłożem codziennego życia, to problemy przestają wydawać się skostniałymi stanami, lecz okazują się strumieniami kreatywnej mocy. Wówczas naprawdę czujesz się zakorzeniony/a w niesamowitym, niepojętym i coraz bogatszym Wszechświecie.”
A. Mindell – analityk jungowski oraz twórca Psychologii Zorientowanej na Proces w: „The Dreammaker's Apprentice”

Więcej (ogólny zarys):

Moduł 1: Praktyczne objaśnienie podstawowych pojęć psychologii jungowskiej:

- struktury ogólne (świadomość i nieświadomość osobowa/kolektywna)

- relacja pomiędzy psyche osobistą a zbiorową
- archetyp a kompleks
- struktury tożsamości: Ego i Cień
- struktury relacyjne: Anima/Animus i Persona
- proces indywiduacji

Moduł 2: Natura śnienia oraz jungowskie i archetypowe podejście do snów

- sny jako kompensacja
- nie-interpretacyjne podejście do snów (Hillman, Mindell)
- interpretacja snów a techniki wyobrażeniowe i inne
- tożsamość Ego i struktura kompleksów (czym sa i skąd siębiorą)
- amplifikacja symboli ze snów - osobowa/indywidualna
- amplifikacja archetypowa
- role/postaci oraz symbole w snach. sposoby pracy oraz ich kontekst długoterminowy
- ogólny i szczególny kontekst snu
- miejsce snu w ciele, zakotwiczenie i doświadczanie snu za dnia (na jawie) !

Moduł 3: Sny jako (potencjalne) narzędzie diagnostyczne: co sen mówi o moim aktualnym zyciu psychicznym? Czy i jakie rozwiązania podpowiada ?

- sen inicjalny
- powiązane ze sobą obrazy w serii snów
- "ten sam sen" w wielu powtórzeniach i odmianach
- możliwe sugestie diagnozy:
depresja, zaburzenia lękowe, psychozy, problemy somatyczne w snach, sny o śmierci i wiele innych

Moduł 4: Techniki, metody i procedury pracy ze snami

- analiza redukcyjna (po historii) i prospektywna (ku przyszłości)
- przeniesienie i przeciwprzeniesienie (także w snach)
- różne postacie/odmiany "ego" … (także w snach)
- opóźniona interpretacja oraz … nie-interpretowanie!
- praca ze snami w grupie a praca indywidualna


Moduł 5: Obrazy ego oraz kompleksy w snach !

- definiowanie i rozpoznawanie kompleksów (w rozumieniu jungowskim). Skąd się biorą i jaką mają funkcję. Jak ewoluują oraz jak wpływają na codzienne życie.
- zmiany w strukturach snu i ewolucja kompleksów. Ich integracja - jako jeden z efektów pracy ze snami. Poszerzanie obszaru wolności.
- Persona, Cień, Anima/Animus w śnie i na jawie
- Jaźń oraz oś Ego – Jaźń
- techniki amplifikacji, ruch, obraz, archetypy

Moduł 6: Popularne motywy w snach oraz symbole i archetypy

- wtargnięcie
- kazirodztwo
- żałoba
- domy
- pojazdy
- środki zmieniające świadomość (alkohole, narkotyki itp.)
- śmierć
- węże
- i wiele innych :)


Moduł 7: Sny a proces indywiduacji

- o procesie indywiduacji
- nerwica w snach i na jawie
- relatywizacja ego
- indywiduacja ego
- ego w śnie i ego na jawie
- wiedza jawna i wiedza ukryta

Moduł 8: Samodzielna praca nad snami

czyli:
techniki i metody pracy wewnętrznej pozwalającej wykroczyć poza codzienne ego oraz wprowadzać w życie wiadomości będące „listami” od Jaźni.

Do każdego modułu zarchiwizowany zostanie krótki wykład Roberta w formacie video oraz mp3, a jeśli uczestnicy się zgodzą - także część praktyczna. Materiały będą do pobrania (przez pół roku), uczestnicy otrzymają także materiały w formacie pdf oraz ćwiczenia i prace domowe. Oczywiście także dla tych osób, które z jakiś względów nie będą mogły uczestniczyć na bieżąco !!!


Łączny zakres szkolenie: 16 godzin.
Koszt całości: 800 zł (50 zł/godzinę) przy płatności jednorazowej [możliwość płatności ratalnej - 4x220]
Płatność:  Wydawnictwo JUNGPRESS - Robert Palusiński
58 1140 2004 0000 3402 7990 1838
w przelewie przoszę podać twój email oraz dopisek JĘZYK SNÓW jesień 2023


UWAGA ! UWAGA!
Ze względu na RODO koniecznie należy wypełnić formularz oraz podać konieczne zgody !
kliknij i zapisz się: https://forms.gle/dyW1sf98N3kgYFkS9



Przy okazji:
 
To szkolenie stanowi znakomity wstęp do kolejnego 8-tygodniowego kursu online  - jakim będzie

"SPOTKANIA Z DUSZĄ - jungowska technika aktywnej imaginacji w praktyce"...

"Alchemicy powiedzieliby, że sen jest przesłaniem od wyjątkowego do wyjątkowego. Czyli od boskiego centrum psychiki do określonej osoby i odnosi się do określonej sytuacji, w jakiej ta osoba się znajduje." 
Marie Louise von Franz w: „Ścieżki Snów”

Trochę inspiracji o snach:

Znalezione obrazy dla zapytania tree dream


Co jest celem całości dynamiki snów w życiu jednostki? Jaką rolę pełnią sny nie tylko w krótkoterminowej ekonomii psychiki człowieka, ale w całym jego życiu?
Obserwując wielką liczbę ludzi oraz badając ich marzenia senne (według szacunków Junga około 80 tys.), Jung odkrył, że sny odnoszą się w różnym stopniu nie tylko do życia śniącego, ale że wszystkie są elementami jednej wielkiej sieci. Ponadto Jung odkrył, że w całości zdają się one podążać w zgodzie z pewnym uporządkowaniem bądź wzorem. Jung nazwał ten wzorzec „procesem indywiduacji”.
Jako że sny każdej nocy tworzą różne sceny i obrazy, ludzie, którzy nie śledzą ich dość uważnie, prawdopodobnie nie dostrzegają w nich żadnych wzorców. Jeśli obserwuje się własne sny na przestrzeni lat, to badając ich całą sekwencję pewne treści będą jednak widoczne, zanikną i pojawią się ponownie. Wielu osobom powtarzają się nawet te same postaci, krajobrazy czy sytuacje; i jeśli mógłbyś prześledzić całą ich serię, zobaczyłbyś wówczas, że ulegają one powolnej, lecz zauważalnej zmianie. Owe zmiany można przyspieszyć świadomą postawą osoby śniącej dzięki odpowiedniej interpretacji marzenia sennego i jego symbolicznej treści.
Tak więc na poziomie snów nasze życie tworzy wijący się wzorzec, w którym indywidualne wątki lub tendencje pojawiają się, a następnie zanikają, żeby znów powrócić. I jeśli przez dłuższy czas obserwuje się owe meandrujące wzory, można dostrzec, że działa w nich pewien rodzaj ukrytej regulacji lub ukierunkowanej tendencji zmierzającej do powolnego, niedostrzegalnego procesu psychicznego dojrzewania – procesu indywiduacji.

Powoli wyłania się obszerniejsza oraz dojrzalsza osobowość, która stopniowo staje się efektywniejsza, a nawet bardziej widoczna dla otoczenia. Sam fakt, iż zdarza się nam mówić o „zatrzymaniu w rozwoju”, pokazuje, że taki proces w ogóle jest możliwy. Ponieważ procesu psychicznego rozwoju nie sposób wywołać świadomym wysiłkiem siły woli, gdyż zachodzi on nieintencjonalnie i naturalnie, to symbolizowany jest w snach obrazem drzewa, którego powolny, spontaniczny wzrost wypełnia określony wzór.
M. L. von Franz w: "Człowiek i jego symbole"


Ponad 100 lat doświadczeń tysięcy analityków jungowskich pokazuje, że sen - jako przekaz od tej części naszego istnienia, o której nic lub niewiele wiemy - może ofiarować najgłębszy, własny, indywidualny (czyli nie narzucany przez kulturę i/lub otoczenie społeczne) sens życia człowiekowi.
Nie ma takiej instancji w materialnie dotykalnym świecie, która mogłaby dostarczyć tego sensu...


Obraz może zawierać: 1 osoba


o tym jak sny komentują codzienne życie:
"Wieczna dziewczyna lub puella, psychologicznie pozostaje dziewczynką, nawet jeśli liczy sobie sześćdziesiąt czy siedemdziesiąt lat. Nadal jest zależną córką z tendencją do akceptowania tożsamości, którą projektują na nią inni. Czyniąc to, puella oddaje tym osobom własną moc, jak również zrzeka się odpowiedzialności za kształtowanie własnej tożsamości. Dość często poślubia sztywnego, autorytarnego mężczyznę i staje się obrazem kobiety, jakiej życzy sobie mąż. Często wygląda i zachowuje się niewinnie, bezradnie i pasywnie. Albo może się buntować, lecz w tym buncie pozostaje bezradną, użalająca się nad sobą bezwładną ofiarą z depresją. W żadnym z tych przypadków nie kieruje własnym życiem.
W marzeniach sennych kobiet tego typu odkryłam kilka powtarzających się obrazów. Jeden z sennych tematów to utrata portfela z dowodami tożsamości i wszystkimi pieniędzmi. Jedna kobieta śniła na przykład, że opuścił ją przyjaciel, a kiedy chciała iść do domu, zorientowała się, że nie ma pieniędzy. Jedynym dostępnym środkiem transportu był szkolny autobus dla dzieci. Kolejny, częsty temat snu, który pokazuje zależność, to rezygnacja z prowadzenia własnego samochodu, podróżowanie na tylnym siedzeniu oraz poczucie bezradności i braku kontroli, podczas gdy autem kieruje ojciec. Inny powszechny obraz marzeń sennych kobiet, które psychologicznie pozostają młodymi dziewczętami, to mężczyzna w średnim wieku, który je ściga, grozi, a czasem brutalnie nad nimi dominuje. Pewna młoda kobieta, z którą pracowałam, śniła, że sadystyczny starzec żądał, aby skakała z pomostu w coraz głębszą wodę, co było niebezpieczne. Sprzeciwienie się rozkazom mogło kosztować ją życie. Te motywy wskazują na niebezpieczeństwo utraty własnego źródła energii i tożsamości (symbolizowane zgubieniem pieniędzy i portfela), groźbę zagubienia kierunku życia (symbolizowane rezygnacją z prowadzenia swojego samochodu) oraz niebezpieczeństwo wynikające z niemożności przeciwstawienia się irracjonalnym nakazom (spełnianie rozkazów sadysty).
Dość często kobiecie, która pozostaje wieczną dziewczyną nie udaje się zintegrować tych cech, które pomaga rozwinąć pozytywny ojciec: świadomości, dyscypliny, odwagi, umiejętności podejmowania decyzji, docenienia samej siebie, ukierunkowania. Wiele kobiet w naszych czasach znajduje się w takiej sytuacji, ponieważ „ojcowie kultury” nie zachęcają do rozwoju tych cech. Często kobiety są wręcz zniechęcane do rozwoju. Efekt jest katastrofalny - pozostawia kobietę słabą i bezradną, bez zasobów, obawiającą się podejmowania samodzielnej aktywności oraz trwającą w uścisku przebrzmiałych, dominujących, patriarchalnych reguł i zasad. Widziałam jak te wzorce funkcjonują we mnie oraz w życiu wielu kobiet, które zatrzymały się na etapie realizacji wzorca wiecznej dziewczyny. To tak, jakby męski aspekt kobiety rozdzielono na dwa przeciwieństwa: wątły chłopiec i wyuzdany, sadystyczny starzec. Ta dynamika powstrzymuje kobietę przed rozwojem, ponieważ wspomniane dwie męskie postacie tajemnie kolaborują w nieświadomości. Głos zdeprawowanego starca powiada: „Nie możesz tego zrobić - jesteś tylko kobietą”. Z kolei cherlawy, wrażliwy chłopiec poddaje się tym uczuciom słabości, które nie pozwalają wydostać się z destrukcyjnego wzorca. Ileż razy kobietom w naszej kulturze zdarzało się, że ulegały bezradności i negatywnym uczuciom, kiedy wmawiano im, że nie potrafią być twórcze, lub że wszyscy mężczyźni to degeneraci i zdrajcy. To wówczas właśnie kobiety tracą duszę!"

Linda Schierse Leonard


Bez względu na biologiczną podstawę śnienia, wydaje się, że w przypadku człowieka sen służy pewnym procesom niezbędnym do zdrowego funkcjonowania psychicznego. W podejściu Freuda marzenie senne pełniło rolę strażnika, który chroni śpiącego przed zakłóceniem płynącym z wypartych impulsów, co ogólnie jest uważane za niezgodne z nowszymi badaniami nad marzeniami sennymi. W przeciwieństwie do tego, Jung uważał, że sen kompensował ograniczone poglądy ego działającego na jawie, co jest spójne z hipotezą przetwarzania informacji w trakcie snu, wykraczając jednak daleko poza zwykłą asymilację nowych danych.

W psychologii Junga sen jest postrzegany jako naturalny, regulacyjny proces psychiczny, analogiczny do mechanizmów kompensacyjnych potrzebnych dla funkcjonowania organizmu. Świadomość na jawie, dzięki której ego kieruje sobą, jest w nieunikniony sposób jedynie częściowym oglądem, ponieważ zawsze wiele pozostaje poza sferą ego. Nieświadomość zawiera zapomniane treści, a także taki materiał, jak archetypy, które z zasady nie mogą być świadome, jakkolwiek zmiany w świadomości mogą wskazywać na ich istnienie. Nawet w obszarze świadomości skupiamy się na niektórych treściach, podczas gdy na innych już nie, chociaż są niezbędne do utrzymania uwagi.





2 komentarze:

  1. Jak przesłać swój adres meilowy i potwierdzenie wpłaty za kurs?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa opcja! Myślę, że warto spróbować

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz - twoja opinia/zdanie jest dla mnie ważne !